کمپ زمستانی مدرسه سلامت عمومی ایران (IPHS-WinterCamp16)

کمپ زمستانی مدرسه سلامت عمومی ایران (IPHS-WinterCamp16)

مدرسه سلامت عمومی ایران، از ۴ سال پیش با برگزاری دوره‌های کوتاه مدت توانمندسازی، با هدف علاقمند نمودن، آشناسازی و فعال شدن دانشجویان در حوزه سلامت عمومی فعالیت می‌کند. این مجموعه که تا امروز به عنوان دوره‌های آموزشی برای دانشجویان شناخته می‌شد، اکنون با تأسیس شرکت اَوِسِن (دارای موافقت اصولی تأسیس شرکت دانش‌بنیان از دانشگاه علوم پزشکی تهران) بر آن است تا فعالیت‌های خود را در زمینه توانمندسازی تصمیم‌گیری در حوزه سلامت عمومی بخصوص برای کارشناسان، مدیران، برنامه‌ریزان و فعالان این حوزه گسترش دهد.

بدون شک عوامل مختلفی در سطح سلامت مردم و جامعه و چگونگی مواجهه با آن تأثیر دارد که یکی از مهمترین این عوامل را با نام مؤلفه‌های اجتماعی سلامت می‌شناسیم. مدیران و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی درمانی برای آنکه بتوانند بر نقش خود به عنوان طلایه‌داران سلامت بیافزایند، ضمن آشنایی با تأثیر و نقش این مؤلفه‌ها باید بتوانند با طراحی و اجرای پروژه‌های سلامت محور منطبق با جامعه در جهت بهبود شاخص‌های سلامتی اقدام نمایند.

برهمین اساس مدرسه سلامت عمومی ایران با هدف توانمند نمودن مدیران و پرسنل بهداشتی درمانی آینده ایران اسلامی، پس از سه سال تجربه موفق در برگزاری مدرسه تابستانی بین‌المللی، در بهمن و اسفند ۱۳۹۴ اقدام به برگزاری کمپ زمستانی مدرسه سلامت عمومی ایران با همکاری مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، در محیطی شبیه‌سازی شده و تعاملی نمود.

کمپ زمستانی مدرسه سلامت عمومی ایران (IPHS-WinterCamp16) دوره آموزشی ۱۷ روزه‌ای شامل ۱۴ روز آموزش از راه دور و ۳ روز آموزش حضوری بود که با محوریت مؤلفه‌های اجتماعی سلامت، اهمیت آن‌ها و نحوه استفاده از ابزارهای مختلف نظیر حمایت‌طلبی جهت ارتقای این مؤلفه‌ها برگزار شد. این کمپ زمستانی با به‌کارگیری روش‌های آموزشی مبتکرانه و خلاقانه در ارائه آموزش‌های خود که به صورت از راه دور و حضوری بود، دوره‌ای جذاب، پرهیجان و مملو از آموزه‌های جدید را به شرکت‌کنندگان خود ارائه نمود.

به منظور ارائه دوره‌ای کاربردی و منطبق با مسائل روز کشور، بیماری ایدز و مؤلفه‌های اجتماعی مرتبط با آن به عنوان موضوع اصلی و سوژه داستان کمپ زمستانی مدرسه سلامت عمومی ایران انتخاب شد. داستانی که در آن شرکت‌کنندگان به واسطه محیطی شبیه‌سازی شده در نقش متخصصان سلامت عمومی کشور قرار گرفتند تا رقابتی گروهی را در قالبی بازی‌نمایی شده تجربه کنند. برنامه‌ریزی آموزشی و اجرایی دقیق، علمی و کاربرد مناسب روش‌های نوین آموزشی، ترکیبی منحصر به فرد از یادگیری فعال، به‌روز، فراگیر محور و بین‌رشته‌ای را برای شرکت‌کنندگان این دوره آموزشی به ارمغان ‌آورد.

اگرچه ۱۳۹ نفر از دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور در این دوره آموزشی ثبت‌نام نموده بودند، در نهایت ۸۸ نفر از ایشان و از ۲۱ دانشگاه علوم پزشکی برای شرکت کمپ زمستانی برگزیده شدند، که از میان ایشان ۶۹ نفر در دوره آموزش حضوری، که در تاریخ ۵ تا ۷ اسفند ۱۳۹۴ در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار گردید حضور بهم رساندند.

با مروری بر ارکان تأثیرگذار و منحصر به فردی که در کمپ زمستانی مدرسه سلامت عمومی ایران به کار گرفته شد، می‌توان موارد زیر را بیش از موارد دیگر در افزایش کیفیت آموزشی، رضایت‌مندی شرکت‌کنندگان و دست‌یابی به اهداف این دوره آموزشی مؤثر دانست:

۱٫      شبیه‌سازی برای تصمیم‌گیری در برنامه و پروژه
۲٫      درنظر گرفتن شرایط دنیای واقعی در محیط شبیه‌سازی و توجیه کلیه رویدادها بر این اساس
۳٫      آموزش عملی و کاربردی در گروه‌های کوچک
۴٫      دادن نقش داستانی به شرکت‌کنندگان و منطبق بودن داستان با اهداف آموزشی
۵٫      ایجاد رقابت گروهی و فردی میان شرکت‌کنندگان و افزایش انگیزه ایشان برای فعالیت و یادگیری
۶٫      ارائه آموزش‌های تئوری و مقدماتی در دوره آموزش از راه دور
۷٫      ارائه بازخورد مناسب در جلسات تأمل به کلیه گروه‌ها پس از گزارش فعالیت‌هایشان
۸٫      نظم اجرایی و توجه ویژه به رضایت‌مندی شرکت‌کنندگان

ما در مدرسه سلامت عمومی ایران با دوراندیشی به علاقه‌مند و توانمند نمودن دانشجویان امروز و مدیران سلامت فردای کشور می‌اندیشیم. همانطور که در سه سال گذشته بیش از ۲۰۰ نفر از دانشجویان را با مباحث سلامت عمومی آشنا نمودیم که ده‌ها نفر از ایشان علاقه‌مندی خویش را با فعالیت و مطالعه در این حوزه پی‌گرفتند، اکنون با افزایش کمیت و کیفیت آموزشی دوره‌های خود سعی داریم علاقه‌مندان به این حوزه را در کشور افزایش دهیم. چشم‌انداز ما، آن است که مدیران آینده کشورمان دیدگاهی جامع‌نگر و عمیق به سلامت داشته باشند و با توانمندی‌های علمی و اجرایی در حوزه سلامت عمومی ایران اسلامی را در راستای سند چشم‌انداز، سرآمد منطقه و جهان نمایند.